Vánoční nákupy zítřka. Tahouny jsou technologie a mileniálové

Vánoční nákupy jsou v plném proudu a opět o něco více online. Zákazníci dle průzkumů mají na dárky připravených více peněz než vloni, podle odhadů až 15 miliard Kč. O ty se nyní vede boj. Zkušenosti společnosti Mibcon ukazují, že již dnes se každý pátý prodejce vážně zajímá o nákup technologií, které umožňují sestavovat nabídky zákazníkům zcela na míru. Nejmladší spotřebitelská generace, mileniálové, je dokonce od prodejců vyžaduje. Přesto bude přechod na vánoční nákupy na míru ještě chvíli trvat.   

Nabídku na míru požadují zejména mladí
Studie Budoucnost obchodu společnosti Visa Europe ukazuje, že nároky nejmladších spotřebitelů jsou vysoké a obchodníci se musejí naučit pracovat s moderními technologiemi a sociálními sítěmi. A stále důležitější jsou i personalizované nabídky na míru. Obchodníci se snaží maximálně využívat data, která o zákaznících mají a mohou poskytnout tak přesně to, co chtějí. 
Platí to zejména v online prostředí, kde se na základě různých algoritmů a chování na sociálních sítích spotřebitelům zobrazují „na tělo“ přizpůsobené nabídky. Tuto formu péče pak spotřebitelé stále častěji očekávají i v dalších prodejních kanálech. „V prostředí internetu se zákazník navíc může rozhodovat velice rychle a je důležité mu včas, prakticky ihned, předložit tu správnou nabídku. A to je právě obrovské pole působnosti pro nové technologie,“ popisuje Jan Holík ze společnosti Mibcon, která pomocí nejmodernějších technologií zefektivňuje procesy firem.

Jak nabídka na míru vypadá?
Personalizovanou nabídku, neboli nabídku vašim preferencím na míru, si můžeme představit tak, že obchodník využije údaje které od zákazníka má, k maximálnímu přizpůsobení toho, co mu nabízí. Pokud například vybíráte v eshopu oblečení velikosti L a nejčastěji v modré a šedé barvě, bude vám nabízet právě oblečení vašeho stylu, velikosti a barevné preference. A pokud z dostupných dat obchodník ví, že chováte rybičky, nabídne vám nejnovější akvárium či filtrovací zařízení, a ne klec na kanárka.

Bude to ještě chvilku trvat
K takovýmto nabídkám však potřebuje obchodník dostatek informací o zákaznících. A ne každý chce informace s prodejci sdílet. „Vždycky je to něco za něco, nicméně nabídku šitou zákazníkovi na míru bez informací o něm nelze vytvořit,“ podotýká Jan Holík z Mibconu. Bude záležet na šikovnosti obchodníka při sběru a propojování informací o potenciálních zákaznících i na tom, jaké informace o sobě zákazníci prodejci poskytnou. „Naštěstí si každý může rozhodnout, co o sobě prodejcům sdělí, prostě kde končí hranice jeho zákaznického pohodlí a začínají hranice jeho soukromí. Nicméně to bez alespoň základní edukace v oblasti nakládání s daty dost dobře nejde, a tak je dobré se o tuto tématiku aktivně zajímat,“ dodává. „Bude totiž jen na vás, jestli třeba při procházce městem dostanete oznámení do mobilu, že se blížíte ke svému oblíbenému obchodu, kde mají v nabídce jeansy, které jste si minulý týden prohlíželi na eshopu. A navíc ve speciální akci s 20% slevou. Mnozí takové informace přivítají, jiní je v zájmu soukromí oželí,“ glosuje Jan Holík z Mibconu.

Technologie jsou budoucnost pro všechny
Trend potvrzuje i studie společnosti Accenture zaměřená na aktuální stav a predikci vývoje maloobchodu. Úspěšnost maloobchodních prodejců podle ní bude záviset na jejich schopnosti důkladně pochopit spotřebitele, osvojit si zlomové technologie a převzít inovativní obchodní modely. Jinými slovy využít technologie k tomu, aby nákup zákazníkům co nejvíce zjednodušili a zpříjemnili.